Live in Bremen Oddjob

July 6, 2014

Orkesterjournalen

Den dubbelt Grammisbelönade kvartetten Oddjob har en spännvidd som fa? andra band. Oddjob har varit aktiva sedan 1997 och skapat en egen nisch i gränslandet mellan jazz och progressiv rock. Gruppens sjunde skiva, uppföljaren till Grammisvinnande barnjazzskivan Jazzoo, är en dubbel live-cd, med inspelningar från Moments Club i Bremen, Tyskland, gjorda under 2008 och 2010. Live in Bremen är en riktig maraton på närmare två och en halv timme. Låtarna bygger ofta på ett dynamiskt, energiskt groove med den genomgående coola klangen av Goran Kajfes trumpet och Per ”Rusktraäsk” Johanssons saxofoner. Kombinationen av det kollektiva improviserandet och det individuella skapandet går som en röd tråd genom gruppens uttryck. Vi får här höra kvartetten i sitt rätta element, i liveögonblicket, då samtliga medlemmar stretchar ut i virtuosa soloinsatser – utan att för den skull riskera för långa, trista jam. Blixtsnabbt förflyttas man mellan psykedelisk funkjazz, melankoliskt akustiska toner och skarpa, elektroniska klanger. Första skivan med inspelningar från 2008 är närmast en retrospektiv med spår hämtade från albumen Oddjob, Koyo, Luma och Sumo. Den andra skivan innehåller konsertupptagningar från 2010 och är mer variationsrik i sin form med material främst från albumet Clint med ursprungliga filmkompositörer som Lalo Schifrin, Ennio Morricone, Ron Goodwin och Lennie Niehaus. Arrangemangen är komplexa och uppfinningsrika med suggestiva stämningar och en nä?rmast nitisk millimeterprecision i klanger och effekter. Att 70-talskänslan i ljudbilden infinner sig omedelbart beror mycket på instrumenteringen: Goran Kajfes spelar förutom trumpet – med och utan elförsärkning – även glockenspiel. Per ”Ruskträsk” Johansson alternerar mellan altsax, barytonsax, klarinett, basklarinett och piccolo medan Daniel Karlsson gör detsamma mellan piano, elpiano, orgel och synt. Peter Forss använder såväl akustisk bas som elbas och syntbas medan Janne Robertsson hanterar både trummor och diverse slagverk. Mest minnesvärda är kvintettens atmosfäriska tolkning av Kraftwerks opus Man Machine och de maffiga versionerna av Lennie Niehaus Pale Rider och Lalo Schifrins Palancio. Live in Bremen fungerar som en väl sammansatt, fascinerande karta o?ver Oddjobs historia och sound fram tills nu.